musik från förr

härom dagen kom jag över en intressant skiva som jag hörde första gången när jag va en liten parvel.

det är gruppen Devil's Anvil och deras skiva "Hard Rock from the Middle East" från 1967.
för er som inte orkar/vill trycka på länken så kan jag tala om att det är psykedelisk rock med turkisk/arabisk/grekisk sång och traditionella instrument.

här kommer några exempel på hur det kan låta.



1. Karkadon - verserna i den här låten är riktigt tunga. refrängdelen vet jag inte riktigt om jag är lika förtjust i men ok...




2. Selim Alai - jo, jag sjunger med i selim alai-delen utan att ha det minsta aning om vad jag sjunger. är det någon som vet får ni gärna upplysa mig :)



3. Besaha - gillar den bara helt enkelt. inte mycket att säga om saken. lyssna själv.

och slutligen


4. Shisheler - jag fnissar varje gång jag hör den. that's right, fnissar. har ingen aning om vad den här handlar om heller men jag tycker den är rolig.

Inga kommentarer: