bara vara vänner

idag tänker jag på facebook.
speciellt då alla vänskapsrelationer man har med diverse människor där.

det är en salig blandning av gamla klass- och arbetskamrater, folk man träffat på någon fest någonstans, spelvänner och ens nära och kära.
ett tag skulle man ha många vänner, sen vände trenden och man skulle va "äkta" och rensa bort alla skitkontakter. nu vet jag inte vad som gäller. kanske är det mellanläget med, det så svenska, lagom mycket vänner.
jag kan ärlig säga att jag har många kontakter på facebook som jag nog inte skulle känna igen om jag sprang på dom på.
vad betyder då dessa kontakter och vad betyder det när man väljer att avsluta facebookrelationen?

jag tog för ett tag sen bort en massa spelvänner, då jag bestämde mig för att det fick vara nog med allt spelande där, men jag har aldrig varit på och petat på de övriga kategorierna av kontaker. jag har blockerat från flödet men aldrig tagit bort.
jag har däremot blivit borttagen vid ett par tillfällen (som jag märkt av) av olika människor och av olika anledningar. vissa gånger har jag fått en förklaring till det (eller vetat orsaken själv) men andra gånger har det lämnat mig lite frågande.
för mig betyder nog en avslutad facebookrelation att vi inte ens ska hälsa om vi skulle råka få syn på varandra. det känns drastiskt.
det är ett statement - relationen är avslutad.

kanske lägger jag för stor vikt vid det och kanske borde jag själv ta och rensa min vänlista på personer som jag ändå inte har någon konstakt med irl, de som jag egentligen inte är speciellt intresserad av vad de har för sig eller/samt de som jag för tillfället stör mig på.
men å andra sidan så är det just bland de kontakterna som det ibland dyker upp någon bra låt, en fin bild eller något roligt youtube-klipp som jag annars skulle ha missat.

jag ska sova på saken.

Inga kommentarer: