stereo/mono

för ett tag sen gick min förstärkare (amplifier, receiver eller vad fan det nu heter) sönder.
eller ja, den började glappa i ljudet och rätt vad det var så försvann ljudet helt från en av högtalarna. ibland kunde det gå att få liv i den igen genom att vrida volymen upp och ner ett par gånger eller genom att stoppa in och dra ur ett par hörlurar.
man kan alltså ana att det var någon form av glapp någonstans som skulle behöva lödas eller dyl.

min förstärkare används flitigt och inte bara för dess primära funktion utan även som sovplats/översiktsplats till en av mina katter. första åtgärden blev alltså att skruva isär den och rensa den på katthår. fick nästan ihop till ett par vantar...
urstädningen gjorde ingen som helst skillnad och nästa steg blev att börja leta efter någon i min omgivning som kunde laga den åt mig. (jag tillhör både kategorin "fattig" samt en äldre generation som först kollar om den går att laga innan man kastar och köper ny, så det här är inga konstigheter utan ren praxis.)
jag hittade ganska snabbt en person som kunde tänka sig att titta på den om jag tog dit den. jag skjutsade dit den i min cykelkorg men tyvärr så hann han inte kika på den innan han åkte på semester så jag hämtade tillbaka den igen.
bättre ljud från en högtalare än inget ljud alls.
döm om min förvåning när jag sen möts av ljud från BÅDA högtalarna när jag kopplar in den igen.

uppenbarligen var problemet bara att den behövde få komma ut en stund, vidga sina vyer liksom.
en tur i min cykelkorg och ett par dagar någon annanstans var allt som krävdes.

så mitt tips till er är att om ni har en gammal förstärkare (amplifier, receiver eller vad fan det nu heter) som blivit lite trött och inte presterar som den en gång gjorde - ta med den ut på en cykeltur och lämna bort den till en vän eller släkting ett par dagar så ska du se att du får hem den som en helt ny förstärkare.

 en Technics SU-7300K från 1977

(det här är inte min nuvarande förstärkare (amplifier, receiver eller vad fan det nu heter) utan en random bild som jag hittade när jag googlade, men jag minns att jag haft något liknande en gång i tiden. tjusig är den iallafall om du frågar mig och det gör du så klart.)

Inga kommentarer: