att vara svår

något som verkar vara ganska populärt att skriva som beskrivning av sig själv på datingsidor, på sitt CV osv är ordet "SPONTAN".
"jag är spontan och easygoing. tar livet med en klackspark och är alltid öppen för nya spännande äventyr."
så kan det t.ex se ut och det låter ju bra.

men det där är sååååå inte jag.
jag är extremt ospontan.
känner man mig väl så vet man att man gör bäst i att fråga mig i god tid när det gäller att göra något så att jag har tid att fundera ordentligt och förbereda mig.
vill man däremot ha med mig på något som händer samma dag så gör man bäst i att fråga mig minst en timme innan. då kommer jag först att säga nej i ren stress över att ta ett beslut men sen kan det faktiskt hända att jag ringer efter ca en timme och har ångrat mig när jag väl fått tänka igenom saken i lugn och ro.

oanmälda besök, vilket gör många glada, gör mig bara stressad.
kom gärna hem till mig och hälsa på men säg till innan så undviker vi att du står här utanför dörren och undrar varför jag inte öppnar när du faktiskt kan höra att jag är hemma. med all säkerhet vet jag inte att det är du då jag inte ens går till dörren och tittar efter. jag har lärt mig att 99% av gångerna det knackar på dörren och man inte vet vem det är så är det antingen försäljare, tv-pejling, hyresgästföreningen, ett jehovas vittne eller dyl.
de gångerna jag trotsat min ospontanitet och trots allt öppnat så har jag nästan alltid fått ångra mig bittert.
har nu buntat ihop det med det gamla kloka uttrycket "inget bra kan komma av ett telefonsamtal efter tolv på natten" som någon sa till mig någon gång. så nu är det alltså "inget bra kan komma av oanmälda besök eller ett telefonsamtal efter tolv på natten."

nåt annat som anses som fint och bra är att vilja resa och "se världen".
jag gillar så klart också att se nya saker och platser men inget slår att ha gjort det riktigt mysigt hemma och sen sjunka ner i soffan under en varm filt. gärna med lite godis och en katt som sällskap.
borta bra men hemma bäst? abso-fucking-lutely!

de som tror på astrologi skulle nog säga att jag är lite urtypen för mitt soltecken på de här sakerna.
vilket det är tänker jag inte skriva. de som känner mig vet och ni andra kan ju gissa om ni vill...

Inga kommentarer: