it's alive

jo men alltså jag lever ju så klart men jag bloggar bara inte så ofta. eller ja, i stort sett aldrig.
jag kommer däremot på en jäkla massa bra och roliga inlägg som jag tänker att jag ska skriva. någon gång.

nu blir det mer en uppdatering.

jag går fortfarande hos dottopann och han är fan-fucking-tastic!
ok, jag är inte frisk men om jag går dit en gång i veckan så får jag sova på nätterna och slipper vakna i svinottan av att det känns som att magen ska sprängas. det är värt ganska mycket bara det.
sen har jag också mindre ont och mår bättre överlag, men det krävs som sagt att jag går dit och blir nålad en gång i veckan.
förhoppningsvis kommer det inte vara så för alltid men även om så är fallet så är det värt alla pengar i världen för att slippa må som jag gör när det är som sämst.

idag fick jag tipset att hålla mig till varm mat/dryck samt att se till att få i mig japanska päron och rödlök .
rödlök har jag koll på men de japanska päronen har jag aldrig hört talas om tidigare.
investerade i två stycken direkt efter sessionen idag och med lite tur så är de goda.


fick också förklarat för mig det här med de fem elementen och det blev ganska mycket information på en gång men jag har bestämt för mig att han pekade ut de här två områdena som mina problemområden

Metall

Metallelementet har en relation till hösten. Tiden för skörd och insamlande av naturens föda. Akupunkturmeridianerna relaterade till Metallelementet är lung- (yin) och tjocktarmsmeridianerna (yang). Metallelementet kontrollerar andningen och produktionen av försvarsenergi (wei qi). Lungornas funktion är att kontrollera andningen. Lungorna utvinner syre (himmelsk qi) som blandas med näringen (qi från födan) som utvunnits ur mat och dryck. Lungorna och tjocktarmen för också bort oren qi. Sorg orsakar obalans i detta element.

Jord

Jordelementet har en karaktär av produktivitet, näringstillförsel och tillväxt. Jordelementets akupunkturmeridianer är mjälte (yin) och magsäcksmeridianerna (yang). Mjälten (inkl. bukspottkörteln) och magsäcken kontrollerar spjälkningen av maten samt utvinningen av näringsämnena. Magsäckens funktion är att spjälka mat, sända de "rena substanserna" till mjälten för omvandling och extraktion till ren essens för att skapa Qi (energi) och blod. De orena substanserna sänds vidare till tunntarmen för vidare separation. De "rena substanserna" skickas vidare till lungan för syresättning. Därefter sänds de till hjärtat, som pumpar ut blodet till hela kroppen för näring.

Jordelementets styrka är att kunna nära och stödja andra, samt att kunna bryta ner stora mängder information samt utvinna det viktigaste. När Jordelementet är i balans, är vi harmoniska och har förmåga att koncentrera oss, tänka, studera och minnas. Då kan vi också sortera och ta upp information. Oro är den psykiska faktor som leder till obalans i magsäcksorganen.

(mer finns att läsa här)

måste säga att det ser ut att stämma väldigt bra.
jag har sagt det förrut och jag säger det igen, att gå till dottopann var det bästa jag gjort.

pinnkakan dottopann

1 kommentar:

loathing sa...

gillar stycket med jordelementet. Förföriskt!