tösabiten

en väldigt speciell försäljare ringde på här för en stund sen.
en liten tösabit på en sisådär 13 år eller nåt sånt. fast inte en sån där häftig 13-åring som har börjat sminka sig, som tuggar tuggummi med öppen mun, tjuvröker och sitter med fötterna på sätet framför på bussen utan en lite ganska nördig tjej som säkert inte har så många kompisar.
hon stod 3 meter ifrån dörren när jag öppnade och pratade med en så svag röst att jag knappt kunde höra vad hon sa.

- vill du köpa en plånbok eller en present?

en present? vadå en present?så här i efterhand ångrar jag att jag inte frågade vad det va för nåt. kan ju ha varit precis vad som helst!
en present...jag sa vänligt men bestämt att jag inte hade några pengar på mig så tack men nej tack.vilken försäljare som helst vet ju att i det läget ska man säga att man kan komma tillbaka en annan dag och när skulle det passa bäst. ligga på liksom.men hon gjorde inte det utan backade mot sin lilla rosa cykel som att jag precis sagt att jag skulle spöa skiten ur henne.
det hela kändes väldigt underligt.
nu hör jag hennes lilla röst eka i huvudet "en plånbok eller en present.."

Inga kommentarer: